Anmeldelser & Tests
Elcykler
Her finder du en detaljeret anmeldelse og test af de mest solgte elcykler fra hollandske Gazelle, vi har også lavet en købsguide der beskriver hvad du kan forvente i forbindelse med køb og levering.
Fagmanden har testet cyklerne fra hollandske Gazelle – Derfor finder du herunder en detaljeret gennemgang af køreegenskaber, kvalitet og købsoplevelsen.
Du kan også læse om selve mærket, det gør du her på vores brand side: Gazelle
Test & Anmeldelse
Gazelle Paris C7 HMB
Én af de mest solgte elcykler fra Hollandske Gazelle.
Monteret med Bosch Active Line centermotor.
Cyklens prisklasse: Set til 17.499,00 DKK
Den testet model er med 300 wh batteri og 36 volt elsystem fra Bosch.
Cykeltest’s vurdering og gennemgang af Gazelle Paris!
Visuel gennemgang:
Den testet cykel blev leveret 100 % samlet så der var intet vi skulle gøre før vi kunne begynde vores vurdering.
Cyklen er monteret med en Bosch Active Line motor der har en trækkræft på i alt 40 nm. Den er kombineret med et Purion LCD display, som giver et stilrent udtryk på selve styret. Displayet er placeret i venstre side af styret nemt tilgængeligt.
Cyklen er med en god lav indstigning så den er nem at komme op på. Cyklen ser utrolig robust ud, skårøret er meet kraftigt i konstruktionen.
Batteriet er monteret på bagagebæren, det er nemt at tage det af og på. Vi ladede batteriet op mens det sad på cyklen.
Den testede cykel er i farven Navy Purple.
Begge håndtag på styret er designet i ergonomisk form, så det er behageligt at holde på. Sadlen er i gel, så den er dejlig blød. Det integreret lys for og bag passer godt til cyklen og giver samtidig et rigtigt godt lys, så man kan se godt selv på veje uden gadebelysning.
Kædeskærmen er godt integreret og er af den type som dækker hele kæden, så man undgår for meget vedligeholdelse her.
Der er indvendig kabelføring på denne Gazelle Paris – Det kan vi godt lide for det giver cyklen et flot look, men det er typisk også en fordel i Danmark om vinteret, da man ikke lige så nemt kommer ud for frosne kabler og kondens i de udvendige strømper der sidder rundt om stålwiren, så et stort plus.
Vi må konkludere at Gazelle Paris er en stilren og flot elcykel.
Score Visuelt(1-5 stjerner): ⭐⭐⭐⭐⭐
Prøveturen:
Opstart af cyklen er super nemt, efter man har fået strøm på batteriet er det bare at montere det på bagagebæren, herefter tænder man cyklen på displayet og så er man klar.
Cyklen er nem at komme op på og ligeledes er den nem at komme af. Det giver en tryghed at man nemt kan nå jorden grundet den lave indstigning.
Centermotoren trækker rigtigt godt. Den valgte Bosch motor som sidder på denne Gazelle Pairs er modellen der hedder Active Line, det er Bosch’s startmodel og den har en trækkraft på 40 nm.
I Danmark har vi ikke super store bakker, men op af Valby bakke kan man da godt mærke at motoren ikke er super stærk – Den er dog rigelig til langt de fleste forhold.
Den testede model er med 300wh batteri Gazelle oplyser dette skulle være nok til en rækkevidde på op til 70 km. Forvent dog en lidt mindre rækkevidde, da man har det med at blive grebet af at benytte cyklen på det højeste trækkraft niveau.
Det er muligt at tilkøbe større batteri, det største er med 500 wh og kan give en rækkevidde på op til 120 km, alt afhængig af terræn.
Stelkonstruktionen er designet således at rammen er utrolig stiv, dette er selvfølgelig vigtigt da en blød ramme kombineret med en elmotor giver rigtig dårlige køreegenskaber. Gazelle har undgået dette ved at bruge en god aluminium og et god geometri på opbygningen.
Batteriet er monteret på bagagebæren, det kan man godt mærke ved hurtige sving hvor cyklen kan virke anelse ustabil. Det er noget af dette man går på kompromis med i forhold til prisen. På Gazelle’s topmodeller ser man typisk at batteriet er monteret på selve stellet.
Gearene skifter let og bekvemt. Cyklen er monteret med 7 indvendige gear af mærket Shimano Nexus. Bremserne er hydrauliske fælgbremser fra Magura, det er lidt en klassiker inden for elcykler, hvor systemet bliver brugt af mange, heller ikke på denne cykel fejler det med det bremsesystem, det er lækkert og nemt at bruge. Bremserne er noget af det mere vigtige på en elcykel, du kommer hurtigt op i fart, derfor er det også rart at have nogle gode bremser.
Score Prøvetur(1-5 stjerner): ⭐⭐⭐⭐
Cykelmekanikerens gennemgang:
Nu bliver det lidt nørdet – Vi ved det godt.
Hjul & dæk:
Dækkene er fra Continental, det er faktisk ikke decideret elcykel dæk, som man ellers ser på flere forskellige elcykler hvor producenter som både Continental, men også Schwalbe er kendte for deres e-bike serie dæk. Men Continental Cityride dækket er et fint dæk med en god beskyttelse mod punkteringer. Det er i størrelsen 700x42c, hvilket betyder det er cirka 4,2 cm bredt. Det er en god stor ballon som gør komforten god på selve cyklen, da både dæk og forgaffel er med til at absorbere stød og bump.
Fælgene er kraftige dobbeltbundet fælge med tilhørende nippelforstærkning, der er benyttet 2mm eger i rustfrit stål ved opbygningen af hjul. Det er et stærkt hjul med høj stivhed, det er godt fordi det betyder at på Gazelle Paris vil man få en god overførsel af kræften. På siden af fælgen ses en lille sort stribe, det er en indikator der afslører om fælgen er for slidt, det skal side på en fælg når der benyttes fælg bremseklodser.
Et godt fif er at holde lidt ekstra øje med belægningen på bremserne, så man sørger for at få dem skiftet inden det er for sent og der opstår uhensigtsmæssigt slid på selve fælgen.
Display & batteri:
Displayet er et Bosch Purion display, det er et lidt mindre display der er placeret i venstre side på styret. Der er én plus og én minus knap på displayet, her igennem styres træk niveau, der er i alt 4 forskellige træk niveauer.
På selve displayet kan man se: Trækniveau, batteri stand, rækkevidde samt hastighed. Der er også en triptæller og en totaldistance.
Bosch Purion er nemt og betjene og passer godt til denne Gazelle Paris elcykel.
Bosch Purion displayet bliver brugt på mange forskellige typer elcykler med Bosch Centermotor.
Gazelle Paris Batteri
På denne model er der som standard 300wh batteri. Man kan dog hos de fleste forhandlere opgradere batteriet til enten 400wh eller 500wh mod en ekstra pris.
Priserne for en batteri opgradering kan varriere lidt, men vi har set følgende:
400 wh = +1000 kr.
500 wh = +2500 kr.
Et godt råd er at vælge et batteri med en lidt større rækkevidde end først forventet, dette skyldes at folk der køber elcykler typisk bruger dem mere end forventet, men man slider heller ikke nær så meget på batteriet hvis man sørger for ikke at køre sit batteri tomt på hver tur.
Komponenter:
Styr, sadelpind og frempind er alle af aluminium, frempinden er justerbar, det er en genial lille detaljer, da det gør det meget nemmere at opnå en sidestilling som passer netop dig perfekt. Sadlen er en behagelig sadel med gel i.
Forgaflen på denne model er med affjedring, det er rigtigt rart og giver en super god komfort, selv på ture i skoven mærker man ikke på samme måde stød og bump, sammenlignet med de modeller der har fast forgaffel.
Der er 7 indvendige gear fra Shimano Nexus på denne cykel, det er et gear-nav der har været på markedet i mange år. Det er nemt at benytte drejegrebet som også er fra Shimano, så heller ikke her er der sparet.
Med til cyklen følger der en forsikringsgodkendt lås. En lækker detaljer som også er forventelig er at nøglen til lås og batteri er den samme – desværre er det ikke alle producenter der tilbyder dette, men på Gazelle Paris er de ens.
Skruerne på cyklen er i typen rustfritstål.
Lyset på denne cykel er en integreret del af elsystemet. Forlygten har et skarpt lys, der lyser selv de mørke veje op. Men husk, løber du tør for strøm har du altså heller ikke lys på!
Konklusionen er at du gør et virkelig godt køb hvis du vælger en Gazelle Paris C7 HMB – Som en bonus forlanger Gazelle at alle elcykler leveres samlet, hvilket betyder at uanset hvor du vælger at købe din Gazelle elcykel er servicen i top. Benytter du linket her i anmeldelsen er vi oplyst om at forhandleren leverer personligt på Sjælland!
Score fra cykelmekanikeren(1-5 stjerner): ⭐⭐⭐⭐⭐
Købs & serviceoplevelsen:
Test cyklen er bestilt online med levering til døren af fragtmand. Vi fik cyklen rigtigt flot emballeret og da den var pakket ud var det bare at tænde for elsystemet og så cykle afsted. Vi modtog cyklen 100 % opladet og klar til brug.
Score Købsoplevelse(1-5 stjerner): ⭐⭐⭐⭐⭐
Detaljeret Specifikationer:
Stel: Aluminium
Farve: Navy Blue
Stelstørrelse: 49, 53, 57 pg 61 cm.
Dæk størrelse: 700x42c
Gear: Shimano Nexus 7 Gear
Motor placering: Center
Batteri: 36v – 300 wh – kan opgraderes mod mer pris.
Bremser: Hydrauliske Magura Fælgbremser
Tilbehør: Støtteben, bagagebære og oplader
Maks. Hastighed: 25 Km/t.
Vægt: 25 kg.
GÅ DIREKTE TIL KØB HER
Ved at klikke på knappen herunder guider vi dig direkte til købet. Du får leveret din cykel lyn hurtigt. Husk at Cykelexperten tilbyder den bedste service i cykelbranchen!
God fornøjelse med din nye cykel.